Provozovatelé žádají jednodušší pravidla.
Největší překážkou rychlého rozšiřování nabíjecí infrastruktury pro elektromobily v Evropě je neúměrně dlouhou dobu potřebnou ke zřízení odběrného místa, složitý a nepřehledný proces získávání povolení a kapacita sítě. Konstatuje to evropská iniciativa ChargeUp Europe.
Operátoři nabíjecích stanic přitom na závažnost tohoto problému upozornili i otevřeným dopisem adresovaným distributorům elektrické energie, regulátorům a tvůrcům politik na evropské i národní úrovni.
Dostupná nabíjecí infrastruktura je klíčová
Výzvu podpořila i společnost GreenWay, pod kterou patří největší síť veřejných nabíjecích stanic ve střední a východní Evropě.
„Abychom v Evropě dokázali čelit naléhavé situaci, způsobené různými faktory od klimatické krize až po nutnost rychle se vzdát závislosti na dovážené ropě, je třeba dekarbonizovat a elektrifikovat dopravu. Počet elektrických vozidel se zvyšuje a podle odhadů bude v budoucnu růst ještě rychleji. Přechod na e-mobilitu však vyžaduje dostupnou nabíjecí infrastrukturu rozmístěnou rovnoměrně po celé Evropě. Klíčové je, že je třeba ji vybudovat a zpřístupnit velmi rychle, aby dokázala držet krok s rostoucí poptávkou,“ konstatují provozovatelé.
Nelze uspět bez jednodušších pravidel
Optimální proces připojování a povolování nových přístupových bodů by podle nich měl splňovat několik základních kritérií, a to standardizace, transparentnost, předvídatelnost, harmonizace a rychlost.
„V příštích deseti letech musíme na Slovensku zřídit nebo zvýšit kapacity na desítkách tisíc odběrných míst. Je to obrovská výzva, v níž však nelze uspět bez jednodušších pravidel a větší transparentnosti v procesu povolování a zřizování nových přístupových bodů k síti,“ uvedl CEO GreenWay Infrastructure Peter Badík.
ChargeUp Europe zastupuje průmysl nabíjecí infrastruktury pro elektrická vozidla. Snaží se o rychlé a bezproblémové zavedení infrastruktury v Evropě.
GreenWay je poskytovatel komplexních řešení nabíjení elektrických vozidel a lídr na trhu ve střední a východní Evropě.
Jako provozovatel nabíjecí infrastruktury provozuje síť více než 1 000 veřejných nabíjecích stanic, z nichž většinu tvoří rychlonabíjecí stanice s výkonem nad 50 kW.
Na mnoha místech provozuje také pomocná úložiště energie a energetického managementu.